Hangi türden olursa olsun, her yazı, yazıyı yazan kişinin yaşadığı devrin gündeminden etkilenir. Bunun temel sebebi, insanın zihinsel tasarımıyla ilgilidir. İnsanın zihin tasarımı, içine doğduğu aile, ailenin yaşadığı doğal ve coğrafî çevreler, dinî ve mistik ortamlar, çalışma ortamları, felsefî ve siyasî çevrelerin etkilerine göre şekillenir. Dolayısıyla bir insanın diğer insanlarla paylaşmak üzere ortaya koyduğu somut ve soyut ürünlerin temelinde onun zihinsel tasarımı yer alır.
Yazarlar, bir anlamda, yaşadıkları dönemin kendileri üzerinde oluşturdukları etkileri zihinsel tasarımları çerçevesinde değerlendirip sonuçlarını okuyucularıyla paylaşırlar. Yazarların okuyucularıyla paylaştıkları fikirler ve düşünceler, bir bakıma onların yaşadıkları dönemlerin gündeminde öne çıkan konular temelinde ortaya çıkarlar. Gündeme çıkan konular zihinsel yapılarla örtüşüyorsa konulara olumlu, örtüşmüyorsa olumsuz yaklaşılır.
Eğitimle ilgili yazılar ve bu yazıları üreten yazarlar da kendi dönemlerinin eğitim gündemlerini yansıtırlar. Yazarlar, eğitim gündeminde öne çıkan olaylardan hangisinin etkisinde kalmışlarsa o konuyla ilgili düşüncelerini okuyucularına ulaştırırlar. Türk Yurdu dergisinin yazarları için de durumun farklı olduğu söylenemez.
Değişik tanımlara sahip olsa da eğitimin tek bir amacı vardır. Bu amaç, toplumun isteklerine uygun özelliklere sahip insanı yetiştirmektir. Toplum, bu amacın etkili bir biçimde gerçekleştirilmesi için somut ve soyut kazanımlarının önemli bir kısmını ayırmaktadır. Bir toplumun eğitim sistemi söz konusu imkânlar sayesinde kurulmakta ve işletilmektedir. Dolayısıyla eğitim sistemi toplumun talepleri doğrultusunda yapılandırılır ve işletilir. Toplumsal taleplerin dikkate alınmadığı sistemlerde sürekli sorunlar yaşanması kaçınılmaz hale gelir.
Demokratik toplumlarda, toplum, eğitimle ilgili ihtiyaçlarını karşılaması için millet meclisine yetki verir. Meclis toplumdan aldığı yetki çerçevesinde, yasal düzenlemeleri hazırlar ve bu düzenlemeleri hayata geçirmek üzere görevlendirme yapar. Eğitim sistemi bu görevlendirme sonucu işletilmeye başlar. Eğitim sisteminin temel bileşenlerini, Milli Eğitim Bakanlığı (merkez ve taşra teşkilatlarıyla birlikte tüm birimler yani okula kadar olan yapı), okullar (yönetim, öğretmen, öğrenci, program) ve veliler oluşturmaktadır. Toplumun istediği özelliklere sahip insanı bu sistemin yetiştirmesi beklenir. Eğitim sistemi, bu bağlamda iki hususa dikkat etmek zorundadır. Birincisi, bireye vatandaşlık duygusunu kazandırmak (topluma uyum sağlama), yani bireyi vatandaş olarak yetiştirmek. İkincisi bireyi toplumla bütünleşmesini kolaylaştıracak ve aynı zamanda toplumun ilerlemesine katkı sağlayacak bir meslek sahibi yapmak. Bu iki hususu sağlıklı bir biçimde yerine getiremeyen bir eğitim sistemi ağırlıklı olarak sorun üreten bir yapı olmaktan öteye gidemez.
Vatandaş yetiştirme ve meslek sahibi yapma faaliyetlerinin gerçekleştirildiği yer okuldur. O halde okul bir eğitim sisteminin en önemli bileşenini oluşturmaktadır. Dolayısıyla sistemin çıktılarına ev sahipliği yapan bu mekânın her türlü imkânla donatılması birinci derecede önemli hale gelmektedir. Okulun iyi çalışması, yönetim, öğretmen, öğrenci, veli ve program uyumluluğuna bağlıdır. Burada söz konusu edilen uyumluluğun sürdürülebilirliği silsileviolarak millet meclisiyle ilişkilendirilebilir. Zira okul meclisin işaret ettiği eğitim politikalarını hayata geçirmeye çalışır.
Eğitimle ilgili bir yazı, eğitim sisteminin kendisini veya eğitim sisteminin bileşenlerinden birini/birkaçını konu edinebilir. Türk Yurdu dergisinde yayınlanan eğitimle ilgili yazılar bu çerçevede değerlendirildi. Yazıların toplanmasında ve tablo halinde düzenlenmesinde, Hüseyin Tuncer tarafından hazırlanan Türk Yurdu Bibliyografyası (2002) belirleyici oldu. Tuncer, Türk Yurdu dergisinin sayılarını, yayın aralıklarını esas alarak yedi devre halinde gruplandırmaktadır. Bu çalışmada, Tuncer tarafından yapılan gruplandırma esas alındı (Tablo 1). Fakat yedinci devre, dergi, yedinci devrenin başlangıcı olan 1987’den beri kesintisiz çıkmaya devam ettiği için 1987- 2001 yerine 1987-2010 olarak alındı. Yedinci devrenin yazıları, bu devredeki yazıların çokluğu ve dizgi şartları dikkate alınarak altı tablo halinde düzenlendi.
Diğer yandan, bu çalışmada geçen, dergi kelimesi Türk Yurdu dergisi, yazı kelimesi de eğitimle ilgili yazı yerine kullanıldı. Çalışmada verilen yazı miktarları, ulaşılabilen yazı miktarlarını göstermektedir. Bunların dışında da yazılar olabilir. Bu konuda okuyucularımızın desteklerini bekleriz. Dergilerin tarih ve sayıları, yazarların isimleri ve yazı başlıkları tablolarda verildiği için çalışmada, dipnot ve kaynakça kullanılmamıştır.
Türk Yurdu dergisi, yüz yıllık zaman dilimi içerisinde, zaman zaman çıkma sorunları yaşasa da günümüze kadar yaşamayı başarmış bir dergidir. Derginin bu özelliği dikkate alındığında derginin daha uzun yıllar topluma hizmet vereceği öngörülebilir. Şimdi, dergiye daha nice yüz yıllık ömürler dileyerek dergide çıkan eğitimle ilgili yazıların analizlerine geçebiliriz. Türk Yurdu dergisinde yayımlanan eğitimle ilgili yazıların yayın devrelerine göre dağılımları Tablo 1’de özetlenmiştir.
Tablo 1. Türk Yurdu Dergisinde Yayımlanan Eğitimle İlgili Yazıların Yayın Devrelerine Göre Dağılımları
Yayın Devreleri |
Yazı Miktarı |
1 Devre 1911 -1918 |
32 |
2 Devre 1923 -1931 |
27 |
3 Devre 1942-1943 |
1 |
4 Devre 1954-1957 |
10 |
5. Devre 1959-1968 |
55 |
6. Devre 1970 |
2 |
7. Devre 1987-2010 |
204 |
TOPLAM |
331 |
Tablo 1’de görüldüğü gibi, 1911-2010 yılları arasında Türk Yurdu dergisinde eğitimle ilgili toplam 331 (ulaşılabilen) yazının yayınlandığı gözlenmektedir. Yazıların devrelere göre dağılımlarına bakıldığında; 204 yazı ile yedinci devrenin birinci sırada; 55 yazı ile beşinci devrenin ikinci sırada; 32 yazı ile birinci devrenin üçüncü sırada ve 27 yazı ile de ikinci devrenin dördüncü sırada yer aldıkları görülmektedir.
Yedinci devre, eğitimle ilgili yazılar bağlamında, altın devre olarak kabul edilebilir. Bu devrede, eğitimle ilgili yılda ortalama 8-9 yazının yayınlandığı gözlenmektedir. Bu devre derginin kesintisiz çıkması bakımından da en uzun devreye tekabül etmektedir. Eğitim yazıları açısından beşinci devrenin de diğer devrelere göre verimli geçtiği söylenebilir. Bu devrede eğitimle ilgili yılda ortalama 6-7 yazının yayınlandığı gözlenmektedir. Birinci ve ikinci devreler, derginin yayın ömrü bakımından birbirlerine denk görünmektedirler. Bu devrelerdeki makale sayıları da birbirine yakın. Bu devrelerde, eğitimle ilgili yılda ortalama 3-4 yazının yayınlandığı gözlenmektedir. Üçüncü ve altıncı devreler derginin yayın ömrünün çok kısa olduğu dönemlerdir. Bu devrelerde eğitimle ilgili bir-iki yazının yayınlandığı gözlenmektedir. Bu verilerden hareketle derginin yayın süresiyle dergide yayınlanan yazı miktarı arasında doğrusal bir ilişkinin olduğunu söyleyebiliriz.
Derginin birinci devresi 1911-1918 yılları arasını kapsamaktadır. Bu devrede, dergide yayınlanmış olan yazılar Tablo 2’de özetlenmiştir.
Tablo 2. 1911 -1918 Yılları Arasında Türk Yurdu Dergisinde Yayınlanan Eğitimle İlgili Yazılar
Yıl |
Sayı |
Yazar |
Makale |
1912 |
7 |
İsmail Gasprinski |
Türk Yurducularına |
16 |
Akçuraoğlu Yusuf |
Emel ve İdeale |
|
19 |
Ispartalı Hakkı |
Kimin ki Dağda Bağı Var Yüreğinde Dağı Var |
|
20 |
Akil Muhtar |
Doğru Düşünmek Niçin Gayet Güçtür |
|
21 |
Ispartalı Hakkı |
Kimin ki Dağda Bağı Var Yüreğinde Dağı Var |
|
22 |
Tevfîk Nureddin |
Türk İptidai Mektep Kitapları |
|
25 |
Ispartalı Hakkı |
Kimin ki Dağda Bağı Var Yüreğinde Dağı Var |
|
29 |
Ahmed Edib |
Kızıma |
|
1913 |
31 |
Ali Haydar |
Îbtidaiye Mekteplerinde -Yurt Terbiyesi |
34 |
Ispartalı Hakkı |
Kimin ki Dağda Bağı Var Yüreğinde Dağı Var |
|
35 |
Türk Gücü Heyeti |
Türk Gücü: Türk'ün Gücü Her Şeye Yeter |
|
37 |
Türk Gücü |
Türk Gücünün Ne Olduğunu Bildirmek İçin |
|
50 |
Abdurrahman Fahreddinof |
Avrupa’da Türk Talebesi |
|
50 |
A. Y. |
Avrupa’ da Okuyan Türk Talebemizden Bir Sual |
|
1914 |
60 |
İbrahim Hakkı |
Avrupa’da Okuyan Türk Talebesinden Alınan Cevaplar |
1915 |
75 |
Akçuraoğlu Yusuf |
Düşünülecek Meselelerimizden |
99 |
Kazım Nami |
Musa Efendi Carullah’ın Terbiyeye Dair Fikirleri |
|
1916 |
100 |
Nafi Atuf |
Terbiyede: Tarih ve Felsefe |
103 |
Nafi Atuf |
Seciyye |
|
104 |
M. Rahmi (Ferrier’den çeviri) |
Yeni Terbiye Usulleri, Almanyalı Hermann Lich ve Yeni Mektebi |
|
105 |
S. A. |
Maarif Yılı |
|
107 |
Nafi Atuf |
Terbiye’ de Muhit ve Nüfuz (otorite) |
|
109 |
M. Rahmi |
Yeni Mektepler |
|
112 |
Nafi Atuf |
Maarifimiz Hakkında-2 |
|
117 |
C. S. |
İsmail Mahir Efendi |
|
119 |
Halide Edip |
1332 Senesi Vakıf Kız Mekteplerinin Senelik Raporu |
|
1917 |
131 |
İbrahim Alaaddin |
Terbiye-i Bediiye 5 |
131 |
İbrahim Alaaddin |
Maarif ve Edebiyat Yılı |
|
135 |
İbrahim Alaaddin |
Terbiye-i Bediiye-6 |
|
143 |
M. Rahmi |
Cenevre Koleji ve Mükâfat Tevzii |
|
1918 |
151 |
Nafi Atuf |
Bizde Dârüleytâmlar |
153 |
İsmail Hakkı |
Milliyet ve Terbiye |
Tablo 2’de görüldüğü gibi, Türk Yurdu dergisinin birinci devresinde (1911-1918), eğitimle ilgili olarak, birisi çeviri olmak üzere toplam 32 yazı yayınlanmıştır. Bu devrede, 1916, 1912 ve 1913 yıllarındaki yazı miktarı diğer yıllara göre biraz daha fazladır. Yazı yazma sıklığı bakımından Ispartalı Hakkı, Nafi Atuf, M. Rahmi ve İbrahim Alaaddin isimleri ön plana çıkmaktadır. Ele alınan konular bakımından çeşitlilik oldukça fazla. Eğitimin hemen her boyutuyla ilgili düşüncelere yer verildiği gözlenmektedir. M. Rahmi isimli yazarın Avrupa’daki yeni eğitim hareketlerini yakından izlediği anlaşılmaktadır. Ayrıca 1913-14 yıllarında yayınlanan makalelerden anlaşıldığı kadarıyla yurt dışına gönderilen talebelerin durumları da ele alınmaktadır.
Derginin ikinci devresi 1923-1931 yılları arasını kapsamaktadır. Bu devrede, dergide yayımlanmış olan yazılar Tablo 3’de özetlenmiştir.
Tablo 3. 1923 -1931 Yılları Arasında Türk Yurdu Dergisinde Yayınlanan Eğitimle İlgili Yazılar
Yıl |
Sayı |
Yazar |
Makale |
1924 |
162 |
Nafi Atuf |
İlk Erkek ve Kız İdadileri |
1925 |
168 |
Akçuraoğlu Yusuf |
Darülfünunlarda Talebe Hayatı ve Talebe Ruhu |
168 |
Urfa Mebusu Refet |
Türkiye’de İbtidai Marif -1 |
|
169 |
Urfa Mebusu Refet |
Türkiye’de İbtidai Marif -2 |
|
1928 |
196 |
Zakir Kadiri |
Akademi Meselesi -2 |
197 |
Zakir Kadiri |
Akademi Meselesi -3 |
|
199 |
Hilmi A. Malik |
Esas Tabiat |
|
204 |
Hamdullah Subhi |
Aşk ve Onun Eseri |
|
204 |
Hilmi A. Malik |
Çocuk Kulüpleri |
|
205 |
Ferid Celâl |
Vatan Dershaneleri |
|
205 |
Hilmi A. Mâlik |
Bugünün Çocuklarına İçtima Mabetleri |
|
205 |
Hilmi A. Mâlik |
John Dewey - İkinci Konfiçyüs I |
|
1929 |
206 |
Hilmi A. Malik |
Köy Çocuklarımızı Yükseltme Çareleri |
209 |
Selim Sırrı |
Üpsala Üniversitesi |
|
209 |
Ferit Celal |
Çocuk |
|
211 |
Hilmi A. Mâlik |
Doi (Dewey) Pragmatist Değil, Enstrümantalisttir |
|
213 |
Falih Rıfkı |
Daha Eyisi-Muhasebe |
|
213 |
William Kilpatrick |
Ahlâk Terbiyesi-I (Çev.: Hilmi A. Mâlik) |
|
214 |
William Kilpatrick |
Ahlâk Terbiyesi-II(Çev.: Hilmi A. Mâlik) |
|
215 |
Imre Şandor |
Millet terbiyesi (Çev. Hamit Zübeyir) |
|
215 |
William Kilpatrick |
Ahlâk Terbiyesi-III(Çev.: Hilmi A. Mâlik) |
|
217 |
William Kilpatrick |
Ahlâk Terbiyesi-IV(Çev.: Hilmi A. Mâlik) |
|
218 |
Fekete Yozsef |
Finn Yüksek Halk Mektepleri Programları (Çev. Hamit Zübeyir) |
|
218 |
Hilmi A Malik |
Avrupa’da Gördüklerim ve Beynelmilel Terbiye Kongreleri |
|
1930 |
220 |
William Kilpatrick |
Ahlâk Terbiyesi-V(Çev.: Hilmi A. Mâlik) |
220 |
Eelczan Yozsef/Çev. H.Z. |
Çehlerde Halk Terbiyesi, Masaryk Halk Terbiye Müessesesi |
|
221 |
Sekres Lasio/ Çev. H.Z. |
Faşist Halk Terbiyesi |
|
223 |
Mehmet Saffet |
Demokrasi ve Terbiye |
|
228 |
M. Emin, Maarif Müsteşarı |
Gençlerin Terbiyesinde Anamoli ve Ocaklar İçin Akideler |
|
228 |
Selim Sırrı |
Terbiye Vasıtaları: Gramofon, Sinema, Radyo |
|
229 |
- |
Darülfünunlar ve Spor |
|
1931 |
231 |
Mehmet Saffet |
İçtimai Terbiyemiz Nasıl Olmalıdır? Fert ve Cemiyet |
233 |
Hasan Cemil |
Milli Terbiyemizin Hedefleri |
Tablo 3’de görüldüğü gibi Türk Yurdu dergisinin ikinci devresinde (1923-1931), eğitimle ilgili olarak, toplam 27 (devam verilen yazılar tek kabul edilirse) yazı yayınlanmıştır. Bu devrede çeviri yazıların çokluğu dikkat çekmektedir. Bu devrede, yazı yoğunluğu bakımından 1928, 1929 ve 1930 yılları; çevirilerde Hilmi A. Mâlik ve Hamit Zübeyir isimleri öne çıkmaktadır. Hilmi A. Mâlik’in çevirileri ağırlıklı olarak çocuk eğitimi, Hamit Zübeyir’inkiler ise halk eğitimiyle ilgidirler. Bu durum, Türkiye Cumhuriyeti’nin o dönemlerde dış dünyadaki eğitim hareketlerini yakından izlediğini göstermektedir. Bu devrede, ayrıca, demokrasi ve eğitim ilişkisinin tartışmaya açılması, millî eğitimin hedeflerinin gündeme getirilmesi de dikkat çekmektedir.
Bu devre, Türk Yurdu dergisinin en kısa ömürlü devrelerinden birisidir. Bu devrede, eğitimle ilgili olarak, 1942 yılında, İbrahim Tarık Çakmak tarafından hazırlanmış olan “Muallimlik” yazısına ulaşılabilmiştir.
Derginin dördüncü devresi 1954-1957 yılları arasını kapsamaktadır. Bu devrede, dergide yayınlanmış olan yazılar Tablo 4’de özetlenmiştir.
Tablo 4. 1954 -1957 Yılları Arasında Türk Yurdu Dergisinde Yayınlanan Eğitimle İlgili Yazılar
Yıl |
Sayı-Sayfa |
Yazar |
Makale |
1955 |
? |
Fındıkoğlu Z. Fahri |
Köy Enstitülerinin Muallim Mekteplerine İstihalesi |
? |
Nevzat Ayasbeyoğlu |
Tarihimiz ve Maarifimiz |
|
? |
M. Şakir Ülkütaşır |
Sıbyan Mektepleri ve Mektep Cemiyetleri |
|
1956 |
252 |
Cahit Tanyol |
Din ve Mektep |
253 |
Mümtaz Turhan |
Hızla Değişen Cemiyetlerde Üniversitelerin Rolü |
|
254 |
Mümtaz Turhan |
Üniversite ve Vazifeleri I-II |
|
254 |
Abdülkadir Karahan |
Kaliteli ve Kalifiye Öğretmen Yetiştirmek |
|
254 |
M. Şakir Ülkütaşır |
Encümeni Daniş, İlk Türk Akademisi I-II |
|
256 |
İbrahim Kafesoğlu |
Gençlik Haklı |
|
258 |
Prof.W. Peters |
Türk Talebeleri Üzerinde Müşahedeler I-II-III (Terc. M. Turhan) |
Tablo 4’de görüldüğü gibi, Türk Yurdu dergisinin dördüncü devresinde (1954-1957), eğitimle ilgili olarak, toplam 10 yazı yayınlanmıştır. Bu devrede yazı yoğunluğu bakımından 1956 yılı ön plana çıkmaktadır. Yazı sıklığı bakımından Mümtaz Turhan ismi dikkat çekmektedir. Üniversiteler ve öğretmen eğitimi bu devrenin öne çıkan konularıdır. Bu devre de üç sayı devam eden bir çeviri yazı yer almaktadır. “Türk Talebeleri Üzerinde Müşahedeler” isimli yazının içeriğinde yer alan gözlemlerin (yarım asır önce) çoğunluğun halen devam ediyor olması, öğretim yöntemlerimizin gözden geçirilmesi gerekliliğini ortaya koymaktadır.
Derginin beşinci devresi 1959-1968 yılları arasını kapsamaktadır. Bu devrede, dergide yayınlanmış olan yazılar Tablo 5’de özetlenmiştir.
Tablo 5. 1959 -1968 Yılları Arasında Türk Yurdu Dergisinde Yayınlanan Eğitimle İlgili Yazılar
Yıl |
Sayı |
Yazar |
Makale |
1959 |
? |
Z. Fahri Fındıkoğlu |
Erzurum Üniversitesi ve Mahalli Gazeteciliğinin Hizmetleri |
272 |
Cahit Okurer |
İrade Terbiyesi |
|
273 |
Nurettin Topçu |
Son Nesil |
|
273 |
Cahit Okurer |
Zihni Cesaret ve Müsbet Zihniyet Yokluğu |
|
273 |
Emin Bilgiç |
Üniversite ve Öğretim |
|
274 |
Masao Mori |
Japonya’da Tahsil Sistemi |
|
275-277 |
Tahir Çağatay |
Öğretim ve Eğitimde Yenilik İçtimai Zarurettir I-II-III |
|
275 |
Mümtaz Turhan |
Erzurum Üniversitesinin Açılışı Münasebetiyle |
|
275 |
Roy W. Johnson |
Demokratik Eğitim Hakkında |
|
276 |
N. Harboğlu |
Üniversitelerimizde Rektör Seçimleri |
|
277 |
Mehmet Turgut |
Köy Enstitüleri ve Yabancılar |
|
278 |
Mümtaz Turhan |
Köy Enstitüleri Masalı |
|
278 |
Hikmet Tanyu |
Amerika’da Okulların Hedefi ve Gayesi |
|
278 |
Mehmet Turgut |
Köy Enstitüleri ve Maarifçilerimiz |
|
279 |
Hikmet Tanyu |
Amerika’da Din ve Dini Eğitim |
|
279 |
Nurettin Topçu |
Üniversite |
|
279 |
Süleyman Tamer |
Avusturya Maarifinin Bir Teşebbüsü |
|
1960 |
280 |
Dwight D. Eısenhower |
Amerikan Talebelerine Açık Mektup (Çv.Şinasi Siber) |
280 |
M. Necmettin Hacıeminoğlu |
Kolejler Meselesi |
|
280 |
Bedri Alogan |
İzahı Güç Bir İzahname |
|
280 |
M. G. E. |
Bir İftiranın İçyüzü |
|
280 |
Hikmet Tanyu |
Amerika’nın Manevi Temelleri |
|
282 |
Z. Fahri Fındıkoğlu |
Londra İktisat Mektebi Hakkında |
|
282 |
Faik Gözübüyük |
Marifet-Name’den |
|
282 |
Hamit Zübeyir Koşay |
Halk Eğitimi |
|
282 |
Necmeddin Sefercioğlu |
Halk Eğitimi ve Modern Kütüphanecilik |
|
? |
Ali Himmet Berki |
Müstehcen, Mübtezel ve İrtica Kelimesi |
|
283 |
M. Necmettin Hacıeminoğlu |
Işık Ordusuna Selam |
|
283 |
Bir Veli |
Liselerde Edebiyat Tarihi Meselesi |
|
283 |
M. Zeki Sofuoğlu |
İngiliz Maarifi ve Meseleleri |
|
284 |
Safiye Erol |
Din ve Ruhiyat |
|
284 |
Mehmet Ateşoğlu |
Türk Ruhunun Esrarı ve Mahiyeti |
|
285 |
Robert Guıllaın |
Tahsil ve Terbiye |
|
287 |
Emin Ali Çarlı |
Bir Facianın Dönüm Yılı Alkışları |
|
287 |
M. Zeki Oral |
Orduda Eğitim Tarihi |
|
290 |
Ahmet Temir |
Türkiye Eğitim Milli Komisyonu Raporunun Tenkidi |
|
1961 |
Ocak |
Ahmet Temir |
Batıda ve Bizde Bilimler Akademisi Meselesi |
Ocak |
Zeki Velidi Togan |
İstanbul Üniversitesince Yapılması Gereken İşlerden Birisi |
|
Mart |
M. Necmettin Hacıeminoğlu |
Öğretmenliğin Kaybolan İtibarı |
|
Nisan |
Kemal Çağdaş |
Eğitimci Tagore |
|
Nisan |
Hamit Dereli |
Loreta Köyünün Hikâyesi |
|
Mayıs |
Mehmet Kaplan |
Ses İşiten İlah |
|
Mayıs |
Faik Gözübüyük |
Milli Eğitim Sistemimiz |
|
Haz-Tem |
Bedri Alogan |
Geçmiş Zaman Olur Ki…, |
|
Ağustos |
Mustafa Sabri Sözeri |
İlk Müslüman Mektebi: Camilerde Öğretim ve Eğitim |
|
1963 |
Temm. |
Kemal Sarıgöllü |
Çocuk ve Milliyetçilik |
Temm. |
Ali Uygur |
“Anma Töreni” ne Karşılık “Tel’ in Töreni” mi İsteniyor” |
|
Ağustos |
Hikmet Dizdaroğlu |
Ziya Gökalp’in Eğitim Anlayışı |
|
1965 |
Eylül |
Ali F. Karamanlıoğlu |
İmam-Öğretmen Enstitüleri |
Ekim |
Tahsin Yahyaoğlu |
Lisede Okunan Tarihler Yeniden Yazılmalıdır |
|
1966 |
Nisan |
Nurullah Berk |
Çağımız ve Akademik Eğitim |
323 |
Gülçin Çandarlıoğlu |
Gençlik ve Eğitim Meseleleri |
|
329 |
Piralioğlu Öztürk |
Yeni Bir Öğretmenler Birliği Mi? (Erzurum Mektubu) |
|
1967 |
333 |
Necdet Sancar |
Öğretmen ve Tarih |
340 |
Fevzi Öztuğ |
Biyoloji Eğitimi Hakkında Düşünceler |
Tablo 5’de görüldüğü gibi, Türk Yurdu dergisinin beşinci devresinde (1959-1968), eğitimle ilgili olarak, toplam 55 yazı yayımlanmıştır. Bu devrede yazı yoğunluğu bakımından 1959, 1960 ve 1961 yılları ön plana çıkmaktadır. Bu devrede, Hikmet Tanyu ve M. Necmettin Hacıeminoğlu’nun üçer; Z. Fahri Fındıkoğlu, Cahit Okurer, Nurettin Topçu, Mümtaz Turhan, Mehmet Turgut, Bedri Alogan, Faik Gözübüyük, Ahmet Temir’in ikişer ve diğer yazarların birer yazılarının olduğu gözlenmektedir. Bu devrede ele alınan eğitim konuları yıllara göre değişiklik göstermektedir. 1959 yılının eğitim gündemine üniversite ve Köy Enstitüleri konularının yerleştiği anlaşılıyor. Ayrıca, Japon, Amerikan ve Avusturya eğitim sistemleriyle ilgili yazılar da yer almaktadır. 1960 yılının eğitim gündeminde, halk eğitimi, İngiltere ve Türk eğitim sistemleri, muhtelif alanlara ilişkin öğretim programları, din eğitimi vb konularla ilgili yazılar yer almaktadır. 1961 yılının eğitim gündeminde, üniversite, öğretmenlik mesleği, halk eğitimi ve millî eğitim sistemimiz söz konusu edilmektedir. 1963 yılında, çocuk ve milliyetçilik konusuyla Ziya Gökalp’in eğitim anlayışını değerlendiren yazılar yer almaktadır. 1965 yılında, eğitimle ilgili iki yazı söz konusu. Ali F. Karamanlıoğlu’nun yazısında yeni bir öğretmen tipi, imam-öğretmene vurgu yapılmakta diğer yazıda ise liselerde okutulan tarih ders kitapları eleştirilmektedir. 1966 yılında, akademik eğitim ile gençlerin eğitimine ilişkin yazılar yer alırken, 1967 yılında ise öğretmen ve biyoloji eğitimi eğitim yazılarının konularını oluşturmuştur.
Bu devrede, önceki devrelerden farklı olarak, eğitim gündemine dini eğitimle ilgili yazıların da girdiği gözlenmektedir.
Bu devre, Türk Yurdu dergisinin en kısa ömürlü ikinci devresidir. Bu devrede, eğitimle ilgili olarak, Reşat Cantaş tarafından hazırlanmış olan “Tahsil ve İnsan Gücünün Değerlendirilmesi” yazısı ile Mevlüt Özay tarafından hazırlanmış olan “Eğitimde Değiştiremediğimiz Kısır Anlayış” yazısına ulaşılabilmiştir.
Bu devre, Türk Yurdu dergisinin en uzun ömürlü devresidir. Bu devrede, diğer alanlarda olduğu gibi eğitimle ilgili yazılarda da bir bolluk söz konusu. 1987 yılından 2010 yılına kadar her yıl düzenli olarak eğitimle ilgili yazılara yer verildiği gözlenmektedir. Bu devrede, toplam 204 yazı yayınlanmıştır. Bu miktar, Türk Yurdu dergisindeki tüm eğitim yazılarının yaklaşık üçte ikilik kısmına tekabül etmektedir. Yine bu devrede, 2009 yılı eğitimle ilgili yazılar bakımından, Türk Yurdu dergisinin yayın ömrü bağlamında, en bereketli yıldır. 2009 yılında toplam 47 yazının yayınlandığı gözlenmektedir.
Bu devredeki yazıların çok olması ve bir tabloda verilememesi sebebiyle bu devre için birden fazla tablo oluşturulmak zorunda kalındı. Tabloların oluşturulmasında yazı miktarları belirleyici olmuştur. Yedinci devrenin yazıları, 6, 7, 8, 9, 10 ve 11 numaralı tablolarda özetlenmiştir.
Tablo 6 (1/VII. Devre). 1987-1990 Yılları Arasında Türk Yurdu Dergisinde Yayınlanan Eğitim Yazıları
Yıl |
Sayı |
Yazar |
Makale |
1987 |
Ocak |
Orhan Kavuncu |
Fen ve Matematik Derslerini İngilizce Okutmanın Zararları |
Mart |
Sabri Büyükdüvenci |
Türk-İslam Düşüncesinde “Hayat Boyu Eğitim” |
|
Nisan |
İsmail Yakıt |
Eğitim Problemi Açısından Türk-İslam Kültürü ve Gençlik |
|
Haziran |
S. Hayri Bolay |
Yeni Nesillere Hangi Değerler Verilmeli |
|
Temmuz |
Şahin Ceylanlı |
Osmanlı Bilim ve Eğitim Sistemindeki Bozulma |
|
Ağustos |
Aliye Omay |
İlk Kız Öğretmen Okulunun Kuruluşu |
|
Eylül |
Hayrani Altıntaş |
Eğitim ve İnsan Tabiatı |
|
M. Çağatay Özdemir |
Federal Almanya’daki Türk İşçi Çocuklarında İki Dillilik ve Türkçe Öğretimi |
||
Ekim |
Rafet Okutan |
Alman Tarih Ders Kitaplarında Türkler |
|
Aralık |
Hayrani Altıntaş |
Psikoloji ve Eğitim Gençlik ve Dünya |
|
1988 |
Ocak |
Ferruh Müftüoğlu |
Tarihi Perspektif İçerisinde Türkiye’nin Maarif Davası Üniversite Meselesi(I) |
Şubat
|
Ferruh Müftüoğlu |
Tarihi Perspektif İçerisinde Türkiye’nin Maarif Davası Üniversite Meselesi(II) |
|
Hayrani Altıntaş |
Eğitimde Psikolojik Hizmetler |
||
Mart |
Ferruh Müftüoğlu |
Tarihi Perspektif İçerisinde Türkiye’nin Maarif Davası Üniversite Meselesi(III) |
|
Mayıs |
Ali Osman Özcan |
Kutadgu Bilig’de Eğitim Anlayışı |
|
Temmuz |
Halil Aytekin |
İkinci Meşrutiyet Devrinde Türk Ocaklarının Türk Eğitim Sistemine Tesirleri |
|
Ağustos |
Ersin Özarslan |
Yüksek Öğretimde Türk Dili Öğretiminin Bazı Meselleri |
|
Eylül |
Mustafa Özbalcı |
Milli Eğitim Sistemimizin İçinde Öğretmenin Yeri ve Yetiştirilmesi Meselesi |
|
Kasım |
Mustafa Özdemir |
Bugünkü Fen Eğitim-Öğretimi ve Yeni Bir Model Teklifi |
|
Orhan Düzgüneş |
Türk Ocakları ve Milli Eğitim |
||
1989 |
Şubat |
Necdet Ekici |
Bilgi ve Öğretmen |
Aydın Baki Mutlu |
Öğretmenlik Mesleğinin Yükselmesi |
||
1990 |
Nisan |
Dilaver Cebeci |
Yeni Bir Mürebbiye |
Bekir Türkmen |
Korunmaya Muhtaç Çocukların Eğitimi |
||
Mayıs |
M. Çağatay Özdemir |
Fatih Medreseleri |
|
Haydar Durukan |
Türk Millî Eğitiminin Sosyal ve Kültürel Fonksiyonu |
||
Haziran |
Namık Açıkgöz |
Liselerde Divan Edebiyatı Öğretimi |
|
Temmuz |
Ersoy Taşdemirci |
Osmanlı İmparatorluğunda Azınlık Okulları ve Yabancı Okullar |
|
Eylül |
Hüseyin Tuncer |
Edebiyat ve Edebiyat Öğretimi |
|
Osman Sönmez |
Demokratik Öğretim |
||
Ekim |
Çoşkun Değirmencioğlu |
"Millî Eğitim Akademisi", Eğitim ve Öğretmenlik |
|
Sabri Büyükdüvenci |
Cumhuriyet Dönemi Eğitiminde Felsefesizliğin Etkileri |
Tablo 6’da, 1987-1990 yılları arasında yayınlanmış yazılar yer almaktadır. Belirtilen yıllar arasında toplam 30 yazının yayınlandığı gözlenmektedir. Yazıların üçte biri 1987 yılında yayımlanmış bulunmaktadır. 1987’de yayımlanan yazılar incelendiğinde, eğitimle ilgili değişik konuları ele aldıkları gözlenmektedir. Yabancı dille eğitim, gençlik, hayat boyu öğrenme (dergide ilk kez yer alıyor), eğitim tarihi ile ilgili konular, Almanya’da yaşayan Türk çocuklarının eğitim sorunları ve Alman tarih kitaplarında Türklerin durumunu inceleyen yazılar 1987 yılının eğitim yazılarıdır.
1988 yılında da 10 yazı yayınlanmış; fakat bunlardan ikisi devam yazılarıdır. Ferruh Müftüoğlu, arka arkaya yayınlanan üç yazısında Türkiye’nin maarif davası çerçevesinde üniversite meselesini tarihi perspektif içerisinde derinlemesine incelemektedir. 1988 yılında Türk Ocakları-Eğitim ilişkisini inceleyen iki yazı dikkat çekmektedir. Eğitimde psikolojik hizmetlerle ilgili konu ilk kez 1988 yılında Türk Yurdu dergisinin sayfalarında kendisine yer bulmaktadır. Yine Türk dilinin yükseköğretimde öğretimi ile fen eğitimi bu senenin konuları arasında bulunmaktadır.
Yedinci devrede, 1989 yılı en az eğitim yazısının yayınlanmış olduğu yıllardan birisidir. 1989 yılının Şubat sayısında; öğretmen ve öğretmenlikle ilgili iki sayı yer almaktadır.
1990 yılında da 87 ve 88 yıllarında olduğu gibi on yazı yayınlanmıştır. Öğretmen, çocuk eğitimi, Türk eğitim sistemi, edebiyat öğretimi, azınlık okulları ve yabancı okullar, eğitim tarihi, eğitim felsefesi ve demokratik öğretim konuları, bu yılın eğitim gündemini oluşturmuşlardır.
Tablo 7 (2/VII. Devre). 1991-1995 Yılları Arasında Türk Yurdu Dergisinde Yayınlanan Eğitim Yazıları
Yıl |
Sayı |
Yazar |
Makale |
1991 |
Ocak |
Orhan Tükdoğan |
Bilgi Çağında Üniversitelerimiz |
Nisan |
Sabri Büyükdüvenci |
Kutadgu Bilig'den Eğitim Mesajı |
|
Aralık |
Necmettin Tozlu |
Öğretmen Akademileri Üzerine |
|
1992 |
Ocak |
Orhan Tükdoğan |
Üniversitelerimin Dünü, Bugünü ve Geleceği Hakkında |
İbrahim Karaer |
Cumhuriyet’in ilk Yıllarında Yaygın Eğitim ve Türk Ocakları |
||
Tuncay Yıldız |
Yabancı Uyruklu Öğretim Elemanı Problemi |
||
Müjdat Karayerli |
Avusturya' da Yaşayan Türk Çocuklarının Türkçe Eğitim-Öğretim Problemleri ve Çözüm Yolları |
||
Osman Oktay |
Orta Öğretimde Yeni Sistem Üzerine (Necdet Özkaya ile Mülakat) |
||
Nisan |
Ahmet Okutan |
Devlet ve Din Eğitimi: İnsan-Devlet, İnsan-Din İlişkisi |
|
Reşat Güler |
Lise 1.Sınıflar İçin Tarih Dersinde "Türkler ve Çevre Konulu Ders İşleme Denemesi |
||
Dilek Önal |
Üniversite Gençliği Ne Düşünüyor? |
||
Eylül |
Sami Karaman |
Millî Eğitimde İlk İş |
|
Erdoğan Önder |